هک چیست؟

هک یا Hack  در دنیای فناوری از چند معنی مختلف برخوردار است که البته این معانی با یکدیگر در ارتباط هستند. معنای مشهورتر این اصطلاح ایجاد تغییر و تحول در یک برنامه یا یک وسیله به گونه ای است که افراد بتوانند به امکانات و قابلیت هایی که به طور عادی در دسترسشان نیست، دسترسی پیدا کنند.

به عنوان مثال برخی هکرها با سرقت اطلاعات شخصی کاربران سرویس های بانکداری آنلاین موفق به انتقال مخفیانه وجه نقد از حسابی به حساب دیگر می شوند.

از این روش در فضای مجازی برای دسترسی مخفیانه به رایانه های شخصی و سرقت اطلاعات آنها و حتی سوءاستفاده از دستگاه های تحت نفوذ برای حمله به دیگر رایانه ها استفاده می شود.

باید توجه داشت که گستره استفاده از واژه هک منحصر به دنیای کامپیوتر نمی‌باشد و توسط افراد با تخصص‌های گوناگون در زمینه‌هایی از قبیل موسیقی و نقاشی نیز به کار می‌رود که به معنی دگرگونی‌های هوشمندانه و خلاقانه فرد در آن زمینه می‌باشد.

 

سرمنشا خلق این واژه

خلق واژه هک به معنای امروزی مانند بسیاری از واژه های مدرن دنیای فناوری به دهه 60 میلادی و دانشگاه مشهور MIT در آمریکا بازمی گردد. در آن زمان این واژه به معنای راه حلی سریع و خلاقانه برای حل یک مشکل فنی و غلبه بر یک مساله بغرنج در دنیای فناوری بود.

با پیشرفت علوم رایانه و گسترده شدن استفاده از آن هک به عنوان روشی مطرح شد که اگر چه از نظر فنی به درستی عمل کرده و موجب حل مشکلات می شود، اما ماهیتی زشت و ناپسند دارد و خارج از هنجارهای پذیرفته شده است.

با آغاز دهه 80 واژه هک کم‌کم معنای امروزی خود را پیدا کرد. در آن زمان تعریف هک کردن بیشتر به معنای کلمه کراکر یاCracker نزدیک شد. کراکر کسی است که هدفش از نفوذ به سیستم‌های رایانه ای، خرابکاری و ایجاد اختلال در آنها است.

البته هنوز هم هک به معانی مثبتی به کار می رود. متداول ترین معنای مثبت برای این کلمه افزودن کارکرد یا قابلیت های جدید و مفید به یک نرم افزار برای کمک به کاربران آن است.

در دهه 80 این کلمه توسط علاقمندان به سخت افزارهای الکترونیک مانند کنسول های بازی ویدیویی، ماشین حسابها، ابزار موسیقی الکترونیک و برخی مدل های اولیه رایانه با همان مفهوم مثبت به کار برده می شد. آنان تلاش می کردند تا با ایجاد تغییراتی در این دستگاه ها امکانات جدیدی را به آنها اضافه کنند و نام این کار خود را هک می گذاشتند.

 

هکر ها به چند گروه تقسیم می شوند:

1- گروه نفوذگران کلاه سفید (White Hat Hacker Group)

این گروه از هکرها در واقع همان دانشجویان و اساتید هستند که هدفشان نشان دادن ضعف سیستم های امنیتی شبکه های کامپیوتری می باشند این گروه به نام هکرهای خوب معروف هستند. این دسته نه تنها مضر نیستند بلکه در تحکیم دیواره حفاظتی شبکه ها نقش اساسی دارند کلاه سفید ها داری خلاقیت عجیبی هستند معمولا هر بار با روش جدیدی از دیواره امنیتی عبور می کنند.

2- گروه نفوذگران کلاه سیاه (Black Hat Hacker Group)

نام دیگر این گروه Cracker است. کراکرها خرابکارترین نوع هکرها هستند. این گروه به طور کاملا پنهانی دست به عملیات خراب کارانه می زنند. کلاه سیاه ها اولین چیزی که به فکرشان می رسد نفوذ به سیستم قربانی است کلاه سیاه ها همه ویروس نویسند و با ارسال ویروس نوشته شده خود بر روی سیستم قربانی به آن سیستم نفوذ پیدا می کند در واقع یک جاسوس بر روی سیستم قربانی می فرستند. همیشه هویت اصلی این گروه پنهان است.

3- گروه نفوذگران کلاه خاکستری (Gray Hat Hacker Group)

نام دیگر این گروه Whacker می باشد هدف اصلی واکر استفاده از اطلاعات سایر کامپیوترها به مقصود مختلف می باشد و صدمه ای به کامپیوتر ها وارد نمی کنند. این گروه کدهای ورود به سیستم های امنیتی را پیدا کرده و به داخل آن نفوذ می کنند اما سرقت و خراب کاری جز کارهای کلاه خاکستری نیست. بلکه اطلاعات را در اختیار عموم مردم قرار می دهند. در سال 1994 یک هکر ژاپنی به سایت NASA آمریکا نفوذ پیدا کرد و تمامی اسناد محرمانـه متعلق به این سازمان را ربود و به طور رایگان بر روی اینترنت در اختیار عموم قرار داد.

4- گروه نفوذگران کلاه صورتی (Pink Hat Hacker Group)

نام دیگر این گروه Booter می باشد. بوترها افرادی هستند که فقط قادرند در سیستمها اخلال بوجود آورند و یا مزاحم سایر کاربران در اتاق های چت شوند. کلاه صورتی ها اغلب جوانان عصبانی و جسوری هستند که از نرم افزارهای دیگران استفاده می کنند و خود سواد برنامه نویسی ندارند. ولی در بعضی مواقع همین هکرهای کم سواد می توانند خطرهای جدی برای امنیت باشند.

 

فرق بین هکرها و کناکرها (Hacker & Knacker)

هکر که به غلط در ذهن اکثر مردم یک خراب کار را تدائی میکند یک خراب کار نیست. هکر ها معمولا برنامه نویسان سیستم هستند که از بقیه برنامه نویسان باهوشتر بوده و سوراخهای حفاظتی را شناسایی می کنند تا این سوراخها شکافها را در جای دیگری پر کنند. یک هکر می تواند مدیریت یک شبکه رو برعهده داشته باشد و برای محافظت کردن شبکه خودش از دسترس دزدی های الکترونیکی باید دست به دزدیهای الکترونیکی غیر مجاز بزند. ولی ورود غیر مجاز به مثلا یک محدوده حفاظت شده توسط پسورد تا زمانی که منجر به ضرر و زیان نشود،خراب کاری محسوب نمی شود. خراب کاری را کناکر ها انجام می دهند.

یک کناکر برعکس یک هکر فقط و فقط به منظور خراب کاری به سیستم ها رخنه می کند.بنابراین کناکر ها هستند که به سیستمهای ما آسیب میرسانند.

 

چگونه هک نشویم:

اگر شما هنوز هم از ویندوز xp استفاده می کنید میتوانید از فایروال(دیوار اتش یا انتی هک)خود ویندوز استفاده کنید.

به کنترل پنل رفته و وارد Networking Connection شوید.در انجا روی ایکون dial up که ساخته اید راست کلیک کنید وproperties را انتخاب کنید سپس تب Advanced را انتخاب کنید و تیک مخصوص فعال کردن فایروال را فعال کنید.

تجربه نشان داده که ویندوزهای 98  و me به راحتی هک می شوند لذا بهتر است از ویندوز 2000، xp  و seven استفاده کنید.

 

اگر در یاهو ایمیل دارید و چنانچه فایلی برای شما فرستاده شد میتوانید از طریق خود Norton Anti Virus سایت یاهو چک کنید.چنانچه در چت کسی به شما پیشنهاد دادن عکس یا فایل داد بدون رودرواسی درخواست کنید به ادرس ایمیل شما بفرستد.از ورود به سایتهای شخصی که به شما پیشنهاد میشود خودداری کنید مخصوصا اگر ادرس به صورت چند عدد که مثل یک ادرس IP می باشد.یاهو مسنجر خود دارای یک فایروال میباشد.می توانید از منوی Login گزینه Privacy Setting را انتخاب کنید و در داخل تنظیمات Connection فایروال را انتخاب کنید.برنامه های آنتی ویروس و آنتی هک هم انواع زیادی دارند.